Алена Лугаўцова – псіхолаг са спецыялізацыяй у пазітыўнай псіхалогіі, член Міжнароднай асацыяцыі пазітыўнай псіхалогіі (IPPA), трэнер, міжнародны эксперт у адукацыі дарослых і развіцця лічбавых кампетэнцый.
Udemy – глабальны рынак навучання і выкладання анлайн, дзе кожны можа авалодаць новымі навыкамі. Кампанія рэгулярна праводзіць апытанні супрацоўнікаў і працадаўцаў па ўсім свеце, каб зразумець, якія тэндэнцыі фармуюць працоўныя месцы ў XXI стагоддзі, і як людзі могуць паляпшаць жыццё з дапамогай навучання.
Апошняя справаздача Udemy «Глабальныя тэндэнцыі ў галіне навучання і павышэння кваліфікацыі ў 2024 годзе» апублікаваная ў сярэдзіне лютага і зараз актыўна абмяркоўваецца міжнароднай адукацыйнай супольнасцю. Для гэтай справаздачы Udemy прааналізавала дадзеныя тысяч кліентаў па ўсім свеце за перыяд з 1 ліпеня 2022 па 1 ліпеня 2023 года. У справаздачы разглядаюцца асноўныя тэндэнцыі развіцця працоўных месцаў: ландшафт навыкаў, рост генератыўнага ІІ і спосабы навучання моцных лідэраў ва ўмовах тэхналагічных змен. Давайце разбяромся ў гэтых трох ключавых тэндэнцыях, каб дапамагчы сфарміраваць стратэгію для вас і вашай каманды.
Першая тэндэнцыя – пераход да выкарыстання навігацыі па ландшафце навыкаў. Гэта падыход, заснаваны на неабходных для выканання канкрэтнай ролі навыках, а не на звычайных кваліфікацыях ці ступенях. Дзякуючы развіццю тэхналогій, мяняецца попыт на пэўныя навыкі, што патрабуе больш гнуткай арганізацыі працоўных працэсаў.
Па дадзеных даследаванняў, на працягу бліжэйшых гадоў буйныя кампаніі плануюць змяніць сваю структуру для палягчэння “перадачы” навыкаў паміж рознымі пасадамі. Кожны год патрэбная колькасць навыкаў для выканання канкрэтнай работы павялічваецца на 10 працэнтаў, пры гэтым некаторыя навыкі перастаюць быць актуальнымі ўжо праз тры гады. Карціна ўскладняецца праблемай недахопу кадраў, які, паводле прагнозаў, да 2030 года будзе складаць больш за 85 мільёнаў чалавек. Што гэта азначае для кампаній? Яны павінны пастаянна прымаць меры па развіццю кампетэнцый і перакваліфікацыі сваіх работнікаў і значна павялічыць інвестыцыі ў навучанне, якія зараз з’яўляюцца недастатковымі. Аднак складанасць ландшафту прафесійных навыкаў і іх сталая змена могуць абцяжарыць выяўленне неабходных навыкам і запаўненне прабелаў. Для рашэння гэтых праблем можа быць скарыстаны штучны інтэлект, які дапаможа ацэньваць прабелы ў навыках і знаходзіць аптымальныя шляхі іх развіцця. Хоць павышэнне кваліфікацыі важна, значнай колькасці супрацоўнікаў можа спатрэбіцца поўная перакваліфікацыя для адаптацыі да зменліваму рынку працы. Большасць кіраўнікоў з цяжкасцю арыентуюцца ў складаным ландшафце навыкаў і не маюць неабходных рэсурсаў, каб садзейнічаць гэтаму пераходу. Каб дапамагчы кампаніям перайсці да будучыні, заснаванаму на навыках, Udemy у пачатку гэтага года прадставіла сістэму Integrated Skills Framework, якая дае арганізацыям дарожную карту, якая дапамагае ім зразумець асноўныя кампаненты падыходу да навучання, заснаванага на навыках.
Udemy падкрэслівае, што сертыфікаты і бэйджы (асабліва акрэдытаваныя) гуляюць вырашальную ролю ў пацверджанні навыкаў і прапануе курсы падрыхтоўкі да сертыфікацыі і акрэдытацыі бэйджаў для прыватных асоб і кампаній, на якіх яны могуць хутка і лёгка ацаніць бягучы ландшафт тэхнічных навыкаў, выявіць крытычныя прабелы і прадаставіць супрацоўнікам эфектыўны спосаб набыцця, пацверджання і распаўсюджвання навыкаў.
Другім трэндам з’яўляецца рост генератыўнага штучнага інтэлекту (ІІ), што рэвалюцыянізуе метады працы. Па прагнозах McKinsey, да 2030 года 30% працоўнага часу можа быць аўтаматызавана з дапамогай генератыўнага ІІ.
Паводле дадзеных PricewaterhouseCoopers, аўтаматызацыя можа прывесці да страты працоўных месцаў, але ў той жа час садзейнічаць павелічэнню сусветнага ВУП да 15 трыльёнаў долараў да 2030 года. Кіраўнікі кампаній павінны дапамагчы сваім супрацоўнікам развіваць неабходныя навыкі для выкарыстання ІІ ў сваіх інтарэсах.
Тэхналогіі заўсёды прымушалі людзей думаць і працаваць па-іншаму, і ІІ не выключэнне. Ён дапамагае супрацоўнікам больш засяродзіцца на канцэптуальным мысленні, аўтаматызуючы руцінныя задачы. Арганізацыі павінны разумець, якія навыкі неабходныя для не адставання ад хутка якія змяняюцца тэхналогій. Навучанне навыкам, звязаным з ІІ, хутка расце на платформе Udemy: у першым квартале 2023 года попыт на навучанне ChatGPT вырасла на 5226%.
Спалучэнне чалавечага і штучнага інтэлекту можа палепшыць вынікі навучання. ІІ можа аўтаматызаваць аналіз адсутных навыкаў, вызначыць карту неабходных навыкаў і запатрабаванняў у навучанні для кожнага чалавека. Аднак для паспяховага навучання па-ранейшаму неабходна ўзаемадзеянне з чалавекам праз розныя формы навучання, такія як адаптыўнае навучанне і коучінг.
Напрыклад, кампанія Capital One выкарыстоўвала ІІ пры прыняцці рашэння аб укараненні карпаратыўнага навучання. Супрацоўнікам даваліся рэкамендацыі і рэйтынгі курсаў на аснове аналізу ІІ. “Супрацоўнікі былі ў захапленні ад шырокага выбару курсаў, рэкамендацый на аснове ІІ і рэйтынгаў”, – кажа Эрык Лоўсан, старэйшы дырэктар па тэхналогіях і навучанні ў Capital One.
Апошняя тэндэнцыя – гэта развіццё моцных лідэраў будучыні. Сфера працы, якая развіваецца, патрабуе лідэраў новага тыпу — тых, хто адкрыты да навучання і здольны дапамагчы сваім камандам адаптавацца, укараняць інавацыі і эфектыўна супрацоўнічаць. Гэта адбываецца на фоне глабальных змен, такіх як пераход да гібрыднай і выдаленай працы, аўтаматызацыя і развіццё штучнага інтэлекту, а таксама складанае эканамічнае становішча.
Усё гэта прывяло да павелічэння цякучасці кадраў і падзення ўзроўню задаволенасці супрацоўнікаў, што пацвярджаецца дадзенымі Gallup, паводле якіх больш за палову супрацоўнікаў па ўсім свеце сутыкаюцца з выгараннем і негатыўнымі эмоцыямі. Таму арганізацыі павінны інвеставаць у развіццё сваіх лідэраў, якія, у сваю чаргу, павінны інвеставаць у развіццё сваіх камандаў для паспяховага пераадолення гэтых выклікаў.
Важную ролю ў гэтым працэсе адыгрываюць кіраўнікі верхняга ўзроўню, якія павінны стымуляваць і падтрымліваць свае каманды ў працэсе перамен. У выпадку няздольнасці зладзіцца з гэтай задачай, можна сутыкнуцца з ростам цякучасці кадраў і падзеннем маральнага духу, што, паводле Gallup, прывядзе да значных страт у выглядзе выпушчанай прадукцыйнасці.
Па меры таго як тэхналагічныя змены ўносяць сур’ёзныя змены ў працоўнае асяроддзе, лідэры павінны актыўна кіраваць, арыентуючыся на місіі, бачанні, стратэгіі і эмпатыі. Важна забяспечыць доступ да магчымасцяў для развіцця і стварыць інклюзіўную культуру, якая шануе разнастайнасць. Кіраўнікам неабходна ствараць і падтрымліваць інклюзіўнае асяроддзе, каб уцягнуць супрацоўнікаў, стымуляваць інавацыі і забяспечыць прыбытковасць.
Самыя хуткарослыя навыкі
У гэтым годзе ў справаздачы таксама прадстаўлены навыкі, якія прадэманстравалі самыя высокія тэмпы росту. Некаторыя з іх практычна не сустракаліся ў папярэднія гады (напрыклад, ChatGPT), а некаторыя навыкі ўжо даўно адсочваюцца штогод (рэкламная стратэгія), але ўсе яны прадэманстравалі значны рост выкарыстання за апошні год. Гэтыя навыкі ахопліваюць бізнес і тэхналагічныя сектары, а таксама з’яўляюцца аднымі з самых папулярных кампетэнцый, якія чакаюцца ў 2024 годзе. Дзесяць самых запатрабаваных навыкаў, якія, па меркаванні прафесіяналаў, неабходна набыць, вы можаце паглядзець на малюнку:
Азнаёміцца з поўным тэкстам справаздачы (на англійскай мове) вы можаце тут: https://business.udemy.com/2024-global-learning-skills-trends-report