Перайсці да змесціва
Home » Эфектыўныя інструменты гейміфікацыі: як павысіць матывацыю і дасягненні студэнтаў у навучанні

Эфектыўныя інструменты гейміфікацыі: як павысіць матывацыю і дасягненні студэнтаў у навучанні

Алена Лугаўцова – псіхолаг са спецыялізацыяй у пазітыўнай псіхалогіі, член Міжнароднай асацыяцыі пазітыўнай псіхалогіі (IPPA), трэнер, міжнародны эксперт у адукацыі дарослых і развіцця лічбавых кампетэнцый.

Эфектыўныя інструменты гейміфікацыі: як павысіць матывацыю і дасягненні студэнтаў у навучанні

Сёння, калі навучанне пераходзіць у анлайн-фармат, ёсць неабходнасць знайсці новыя спосабы матываваць удзельнікаў адукацыйных праграм вучыцца і дабівацца поспеху. Узаемасувязь паміж гульнявой механікай і навучаннем прывяла да з’яўлення гейміфікацыі, працэсу, заснаванага на ўжыванні гульнявых элементаў у адукацыйным асяроддзі. Гэта прагрэсіўны падыход для павышэння матывацыі і дасягнення найлепшых вынікаў у навучанні. Эфектыўныя інструменты гейміфікацыі дапамагаюць выкладчыкам ствараць інтэрактыўныя і займальныя заданні, якія адлюстроўваюць рэальныя выклікі і дасягненні. Яны заахвочваюць канкурэнцыю, барацьбу за дасягненне мэт і ўзнагароджваюць студэнтаў за іх намаганні. Такі падыход актывізуе цікавасць вучняў і робіць працэс навучання больш прывабным.

Перавагі выкарыстання гейміфікацыі

Гейміфікацыя ў адукацыі мае цэлы шэраг пераваг і выгадных аспектаў, якія садзейнічаюць больш эфектыўнаму навучанню. Адна з галоўных пераваг гейміфікацыі заключаецца ў яе здольнасці павялічыць матывацыю студэнтаў. Гульнявыя элементы, такія як напрыклад, бэйджы, наратыўная аркада, лідэрскія дошкі, місіі і прызы, ствараюць стымул для ўдзелу і імкнення да дасягнення мэт. Гэта дапамагае студэнтам захоўваць цікавасць і ўцягнутасць у навучальны працэс. Іншай перавагай гейміфікацыі з’яўляецца яе здольнасць ствараць атмасферу супрацоўніцтва і каманднай працы. Гульнявыя элементы, такія як камандныя заданні і спаборніцтвы, могуць стымуляваць студэнтаў працаваць разам і развіваць навыкі каманднай працы. Гэта садзейнічае развіццю сацыяльных навыкаў і здольнасцей студэнтаў.

Даследаванні ў галіне гейміфікацыі

Даследаванні паказваюць, што гейміфікацыя ў адукацыі мае значны ўплыў на матывацыю студэнтаў і іх паспяховасць у навучанні. Напрыклад, даследаванне, праведзенае Даследчым цэнтрам IBM у 2014 годзе, паказала, што гейміфікацыя ў адукацыйных дадатках для мабільных прылад значна павышае матывацыю студэнтаў і ўзровень іх уцягнутасці ў навучальны працэс. Больш за 80% студэнтаў, якія ўдзельнічалі ў даследаванні, заявілі, што выкарыстанне гейміфікацыі зрабіла працэс навучання цікавейшым і займальным для іх. Гэта пацвярджаецца і іншым даследаваннем, праведзеным у 2017 годзе, якое паказвае, што гейміфікацыя палягчае вывучэнне цяжкіх тэм дзякуючы спадарожнаму станоўчаму падмацаванню ў выглядзе ачкоў, значкоў і дошак лідэраў[i]. Гэты вынік таксама можна растлумачыць роляй элементаў гейміфікацыі ў задавальненні базавых псіхалагічных запатрабаванняў, такіх як пачуццё прыналежнасці, кампетэнтнасць і аўтаномія. Калі гэтыя патрэбы задаволены ў адпаведнасці з тэорыяй самавызначэння, гэта станоўча ўплывае на матывацыю, а значыць, чалавек будзе працаваць больш эфектыўна.

Даследаванне Tae Matsumoto у 2016 годзе было прысвечана эфектыўнасці навучання з элементамі гейміфікацыі для выкладання англійскай мовы як замежнай у Японіі. Атрыманыя вынікі сведчаць аб тым, што “перавернуты клас” з элементамі гейміфікацыі з’яўляецца матывавальным фактарам у вывучэнні мовы [ii]. Даследаванне Меган Лістэр з University of Arizona Libraries (2015) паказвае, што элементы гейміфікацыі, такія як акуляры, бэйджы і дошкі лідэраў, могуць прывесці да павелічэння наведвальнасці і павышэння ўцягнутасці на занятках, што станоўча адбіваецца на паспяховасці студэнтаў. Даследаванне паказвае, што ўключэнне гейміфікацыі ў сераду пасляшкольнай адукацыі можа дапамагчы прыцягнуць студэнтаў з лічбавымі навыкамі і стварыць больш захапляльнае асяроддзе навучання[iii].

Стратэгіі гейміфікацыі для павышэння матывацыі студэнтаў

Для дасягнення найлепшых вынікаў у гейміфікаваным навучанні неабходна прымяняць стратэгіі, якія стымулююць матывацыю студэнтаў. Адна з такіх стратэгій – стварэнне ясных і дасягальных мэт. Студэнты павінны мець дакладнае ўяўленне аб тым, што яны павінны зрабіць, каб дасягнуць поспеху ў гульнявым працэсе. Гэта дапамагае ім устанавіць прыярытэты і факусавацца на важных задачах. Яшчэ адна стратэгія – выкарыстанне ўзнагарод і заахвочванняў. Студэнты павінны быць узнагароджаны за свае намаганні і дасягненні. Гэта могуць быць віртуальныя медалі ці бэйджы, бонусныя ачкі ці прамая пахвала. Узнагароды матывуюць студэнтаў працягваць працаваць і імкнуцца да новых дасягненняў. Акрамя таго, важна даць ім магчымасць выбару і самастойнасці. Гейміфікацыя павінна прапаноўваць розныя варыянты дзеянняў і дазваляць студэнтам самастойна прымаць рашэнні. Гэта дапамагае развіваць навыкі прыняцця рашэнняў і самастойнасці.

Выбар правільных інструментаў і платформаў для гейміфікацыі

Для паспяховай гейміфікацыі навучання важна абраць правільныя прылады і платформы. Існуе мноства інструментаў і праграм, якія дапамагаюць выкладчыкам ствараць гейміфікаваныя заданні і актыўнасці. Адзін з папулярных інструментаў – платформа Classcraft. Яна дазваляе ствараць віртуальныя класы і ператвараць навучальны працэс у гульню. Студэнты могуць ствараць сваіх персанажаў і атрымліваць акуляры і ўзнагароды за выкананне заданняў. Quizlet дае магчымасць стварэння інтэрактыўных картак і гульняў для дапамогі ў засваенні новай інфармацыі. Карыстальнікі могуць ствараць наборы картак з пытаннямі і адказамі, гуляць у гульні тыпу “Спрынт” ці “Матчынг”, а таксама вывучаць матэрыял з дапамогай картак з выявамі. Minecraft – гэта папулярная гульня, у якой гульцы могуць ствараць і будаваць свае светы. Многія настаўнікі выкарыстоўваюць Minecraft як інструмент для адукацыі, ствараючы віртуальныя класы або заданні, якія стымулююць вучняў да творчага мыслення, супрацоўніцтва і вырашэння праблем. Codalab – гэта платформа для навуковых спаборніцтваў, якая таксама дазваляе ствараць лідэрборды і спаборніцкія тэсты. Яна дае зручны інтэрфейс і функцыянальнасць для ўзаемадзеяння паміж удзельнікамі і арганізатарамі спаборніцтваў. Leaderboarded – гэта анлайн-сэрвіс, які спецыялізуецца на стварэнні лідэрбордаў для розных відаў спаборніцтваў, уключаючы спартыўныя, гульнявыя і прафесійныя. Ён дае гнуткія інструменты для наладкі і кіравання лідэрбордамі.

Пры выбары прылад і платформаў для гейміфікацыі неабходна ўлічваць запатрабаванні і мэты навучальнага працэсу. Важна выбраць такія інструменты, якія адпавядаюць вучэбнай праграме і забяспечваюць эфектыўнае ўзаемадзеянне студэнтаў.

Як стварыць эфектыўны гейміфікаваны навучальны вопыт

Для стварэння эфектыўнага гейміфікаванага навучальнага досведу неабходна ўлічыць некалькі ключавых фактараў. Па-першае, неабходна вызначыць мэты і задачы навучання. Выразныя мэты дапамагаюць студэнтам зразумець, што ім трэба зрабіць, каб дасягнуць поспеху ў гульнявым працэсе. Па-другое, важна стварыць цікавыя заданні-выклікі. Яны павінны быць звязаны з рэальнымі жыццёвымі сітуацыямі і выклікаць у студэнтаў жаданне пераадолець цяжкасці і дасягнуць мэты. Гэта дапамагае стварыць якая інтрыгуе і захапляльнае навучальнае асяроддзе. Па-трэцяе, трэба даць студэнтам зваротную сувязь і ўзнагароды. Пазітыўная зваротная сувязь і ўзнагароды за дасягненні дапамагаюць ім бачыць свой прагрэс і матывуюць працяг працаваць. Нарэшце важна стварыць магчымасць для спаборніцтваў і супрацоўніцтва. Гейміфікацыя павінна дазваляць студэнтам спаборнічаць адзін з адным і працаваць у камандзе. Гэта дапамагае развіваць навыкі каманднай працы і садзейнічае лепшаму ўзаемадзеянню паміж імі.

Прыклады паспяховай рэалізацыі гейміфікацыі ў адукацыі

Існуе мноства прыкладаў паспяховай рэалізацыі гейміфікацыі ў адукацыі. Адзін з іх — курс «Гейміфікацыя і развіццё сучасных сістэм адукацыі» ад Універсітэта Пенсільваніі, які прапануе вывучэнне асноў гейміфікацыі і іх ужыванне ў адукацыйных сістэмах. Курс складаецца з модуляў, кожны з якіх уяўляе сабой гульнявую задачу для развіцця пэўных навыкаў і ведаў. Студэнты вывучаюць псіхалагічныя асновы гейміфікацыі, прынцыпы і метады праектавання гейміфікаваных адукацыйных сістэм, розныя тэхналагічныя інструменты і платформы для рэалізацыі гейміфікацыі. Ацэнка эфектыўнасці гейміфікацыі таксама з’яўляецца часткай курса. Студэнты актыўна ўдзельнічаюць у працэсе навучання, выконваючы заданні, спаборнічаючы і атрымліваючы ўзнагароды ў выглядзе бэйджаў. Гэтыя бэйджы адлюстроўваюць узровень дасягненняў студэнта і дэманструюць яго навыкі і веды ў галіне гейміфікацыі і развіцця сучасных сістэм адукацыі. Курс мае модулі рознай складанасці, якія дазваляюць студэнтам развіваць навыкі і разуменне тэмы навучання. Студэнты могуць выбіраць цікавяць іх модулі і прайсці заданні на розных узроўнях складанасці, атрымліваючы зваротную сувязь ад выкладчыкаў і партнёраў. Сістэма гейміфікацыі курса стымулюе актыўнасць і ўзаемадзеянне студэнтаў, узнагароджваючы іх за дасягненні і матывуючы да развіцця. Ацэнка студэнтаў засноўваецца на іх поспехах і актыўнасці, а таксама ўлічвае спаборніцтва і супрацоўніцтва. Гэтая сістэма дапамагае стымуляваць цікавасць да вучобы і развіццю навыкаў.

Гейміфікацыя і поспех студэнтаў: вымярэнне вынікаў

Адным з важных аспектаў гейміфікацыі ў адукацыі з’яўляецца вымярэнне поспехаў і вынікаў студэнтаў. Існуюць розныя спосабы вымярэння поспеху, у тым ліку ацэнкі, тэсты і зваротную сувязь ад студэнтаў. Адным з метадаў вымярэння поспеху з’яўляецца аналіз даных, сабраных падчас гейміфікаванага навучання. Гэта можа быць інфармацыя аб прагрэсе студэнта, яго дасягненнях і часе, затрачаным на выкананне заданняў. Аналіз гэтых дадзеных дапамагае зразумець, якія аспекты гейміфікацыі працуюць найлепшым чынам і ўносіць карэкціроўкі ў навучальны працэс. Акрамя таго, можна выкарыстоўваць стандартныя метады ацэнкі, такія як тэсты і заданні. Яны дапамагаюць ацаніць веды і навыкі студэнтаў, атрыманыя ў выніку гейміфікаванага навучання. Вымярэнне поспеху дазваляе ацаніць эфектыўнасць гейміфікацыі і ўнесці змены ў навучальны працэс для дасягнення лепшых вынікаў.

Праблемы гейміфікацыі і спосабы іх пераадолення

Укараненне гейміфікацыі ў адукацыйны працэс можа сутыкнуцца з некаторымі праблемамі і выклікамі. Адна з такіх праблем – адсутнасць рэсурсаў і падтрымкі з боку адміністрацыі і навучальных устаноў. Гейміфікацыя патрабуе пэўных інвестыцый і падрыхтоўкі, і без належнай падтрымкі можа быць складана ўкараніць яе ў навучальны працэс. Іншая праблема – неадпаведнасць гейміфікацыі вучэбнай праграме і мэтам адукацыі. Гейміфікацыя павінна быць інтэграваная ў навучальную праграму і адпавядаць вучэбным мэтам і стандартам. У адваротным выпадку, яна можа прывесці да адхілення ад асноўнай вучэбнай праграмы і страты акадэмічнага кантэнту. Каб пераадолець гэтыя праблемы, важна забяспечыць падтрымку з боку адміністрацыі і навучыць выкладчыкаў укараненню гейміфікацыі.

З развіццём тэхналогій і з’яўленнем новых інструментаў і платформаў, гейміфікацыя становіцца ўсё больш даступнай і прывабнай для выкладчыкаў і навучэнцаў. Яна мае вялізны патэнцыял для павышэння матывацыі студэнтаў і іх поспеху ў навучанні. З дапамогай эфектыўных інструментаў гейміфікацыі выкладчыкі могуць ствараць інтэрактыўныя і займальныя заданні, якія дапамагаюць навучэнцам развіваць навыкі і дасягаць найлепшых вынікаў. Аднак, каб паспяхова ўкараніць гейміфікацыю ў навучальны працэс, неабходна ўлічваць розныя фактары, такія як выбар правільных інструментаў і платформаў, стварэнне эфектыўнага гейміфікаванага навучальнага вопыту і вымярэнне поспеху студэнтаў.


[i]Elshemy, N. (2017). Impact of Gamification strategy on academic achievement and achievement motivation toward learning. У працэсе навучання і адукацыі (No. 4907055). International Institute of Social and Economic Sciences. https://doi.org/10.20472/TEC.2017.004.003.

[II] Tae Matsumoto (2016) Motivation Strategy Using Gamification. Creative Education, 07, 1480-1485. doi: 10.4236/ce.2016.710153 https://www.scirp.org/html/12-6303159_68291.htm

[ііі] Lister, M. (2015)Гамафікацыя: эфект на student motivation and performance at post-secondary level. Асобы і трэнды ў адукацыйнай тэхналогіі, 3(2). https://www.learntechlib.org/p/171075/