Алена Лугаўцова – псіхолаг са спецыялізацыяй у пазітыўнай псіхалогіі, член Міжнароднай асацыяцыі пазітыўнай псіхалогіі (IPPA), трэнер, міжнародны эксперт у адукацыі дарослых і развіцця лічбавых кампетэнцый. ологии (IPPA), тренер, международный эксперт в образовании взрослых и развития цифровых компетенций.
Лічбавыя “энэрджайзеры”, размінкі, ледаколы – гэта не проста вясёлыя забаўкі для пачатку сустрэчы або анлайн трэнінгу. Яны служаць магутным інструментам для павышэння ўцягнутасці і стымулявання творчага патэнцыялу, дапамагаючы не толькі растапіць лёд, але і ствараць адчуванне хвалявання і прадчування, задаючы тон маючай адбыцца прадукцыйнай сесіі.
Многія не ўсведамляюць, што ўключэнне размінак у пачатак лічбавых навучальных заняткаў адыгрывае ключавую ролю. Чаму гэта так важна? Нашае штодзённае жыццё праходзіць у фізічным свеце: мы працуем, сілкуемся, адпачываем і выконваем паўсядзённыя справы, не звязаныя з лічбавай прасторай. У традыцыйнай аўдыторыі, незалежна ад таго, ці маем мы справу з карпаратыўным навучаннем або універсітэцкай адукацыяй, навучальны працэс арганічна ўпісваецца ў наш звычайны рытм. Аднак, пераход да звычайных спраў да лічбавага занятку патрабуе адаптацыі: мы ўзаемадзейнічаем з людзьмі, якія могуць знаходзіцца ў іншых гарадах ці нават краінах, бачым іх праз камеру ці чуем іх галасы, калі камера выключана. Большая частка зносін пераходзіць у пісьмовыя чаты, і ўспрыманне выкладчыка, аднакурснікаў, навучальнай аўдыторыі і ўсяго навучальнага працэсу кардынальна мяняецца.
Лічбавыя віктарыны, якія актывізуюць практыкаванні і ледаколы служаць мостам паміж фізічным і лічбавым светамі, дапамагаючы студэнтам адаптавацца да новага асяроддзя і настроіцца на прадуктыўную працу.
Гэты аспект вельмі звязаны з адсутнасцю фізічнага ўзаемадзеяння падчас лічбавага навучання ў цэлым, а калі гаворка ідзе аб карпаратыўным навучанні ў арганізацыях, дзе большая частка супрацоўнікаў працуе выдалена, праблема ўзмацняецца. У традыцыйнай сістэме ў супрацоўнікаў ёсць магчымасць мець зносіны і выбудоўваць адносіны пасродкам узаемадзеяння тварам да твару. Аднак у віртуальным асяроддзі людзі часта адчуваюць сябе больш ізаляванымі і не могуць мець такога ж узроўня сацыяльнага ўзаемадзеяння. Ледаколы даюць магчымасць прадставіцца, падзяліцца асабістым вопытам і наладзіць кантакт, няхай нават праз экран. Такія актыўнасці спрыяюць развіццю пачуцця датычнасці і ствараюць спрыяльнае навучальнае асяроддзе, што вельмі важна для паспяховага навучання.
Яшчэ адна прычына, па якой лічбавыя ледаколы, размінкі і віктарыны неабходныя – гэта іх здольнасць змагацца са стомленасцю ад Інтэрнэту. З ростам выкарыстання лічбавых тэхналогій у навучанні студэнты могуць лёгка адцягнуцца падчас анлайн-заняткаў. Унясенне зарада бадзёрасці дапамагае bv заставацца ўцягнутымі і ўважлівымі.
Перавагі выкарыстання лічбавых энерджайзераў, ледаколаў і віктарын
- робяць навучанне больш захапляльным і ўтрымліваюць увагу, што садзейнічае лепшаму засваенню матэрыялу; могуць быць лёгка якія маштабуюцца і адаптоўваюцца пад розныя мэты і аўдыторыі;
- віктарыны садзейнічаюць развіццю камунікатыўных навыкаў, паколькі студэнты часта вырашаюць іх у парах і групах, што ўмацоўвае калектыўнае мысленне і супрацоўніцтва;
- віктарыны дапамагаюць праверыць веды ўдзельнікаў, садзейнічаюць запамінанню інфармацыі і могуць быць выкарыстаны для стварэння вясёлай атмасферы і павышэння матывацыі;
- лічбавыя ледаколы дапамагаюць удзельнікам мерапрыемства хутчэй пазнаёміцца адзін з адным, садзейнічаюць стварэнню прыязнай і згуртаванай атмасферы, могуць дапамагчы разрадзіць абстаноўку і паменшыць напружанне, асабліва на маштабных лічбавых семінарах;
- разнастайнасць фарматаў і падыходаў дазваляе ўлічваць індывідуальныя перавагі і стылі навучання кожнага студэнта.
Якія платформы існуюць для арганізацыі лічбавых віктарын, энерджайзераў і ледаколаў?
Picker Wheel – гэта стыльны і функцыянальны бясплатны анлайн-інструмент, які выкарыстоўваецца для выпадковага выбару з прадстаўленых варыянтаў пытанняў, сцвярджэнняў, малюнкаў, назваў краін, шэрагу літар або лікаў (Мал.1). Вы можаце ўвесці свае варыянты ў выглядзе тэксту або малюнкаў, а затым запусціць кола, якое выбера выпадковы варыянт і выведзе яго на экран у гукавым суправаджэнні. Інструмент дазваляе захоўваць нарыхтоўкі, якія вы робіце, і выкарыстоўваць іх шматкроць для наступных заняткаў.
Малюнак 1. Прыклад выкарыстання інструмента Pickerwheel у пачатку заняткаў па тэме “Навучальныя відэа” курса “Майстэрня лічбавага выкладання 2.0”.
Вось прыклад выкарыстання Picker Wheel у рэжыме выбару розных краін (падыходзіць для геаграфіі, філасофіі, псіхалогіі, навучанню замежным мовам):
- Падрыхтоўка: стварыце кола на Picker Wheel, выбраўшы са спісу назвы краін, з якімі хочаце папрацаваць сёння.
- Уступленне: растлумачце студэнтам, што зараз будзе праведзена кароткая размінка, каб падрыхтаваць іх да занятку і развіць веды ў пэўнай тэме.
- Запуск кола: запусціце кола, калі яно спыніцца, абраная краіна будзе “краінай дня”.
- Узаемадзеянне са студэнтамі: задайце студэнтам пытанні, звязаныя з абранай краінай, якія адносяцца да тэмы вашага абмеркавання. Напрыклад, пра сталіцу, мову, культуру ці вядомых навукоўцаў, філасофскія/псіхалагічныя канцэпцыі, якія зарадзіліся ў гэтай краіне, і г.д. Што б вы ні выкладалі, у прадмеце заўсёды знойдуцца тэмы, звязаныя з рознымі краінамі.
- Абмеркаванне: правядзіце кароткае абмеркаванне, дзе кожны студэнт можа падзяліцца адказам на ваша пытанне і задаць сустрэчнае пытанне аб краіне дня аднагрупнікам.
LearningApps – гэта бясплатная інтэрактыўная платформа, якая прапануе розныя шаблоны для стварэння разміначных практыкаванняў, такіх як тэсты, мазаікі, крыжаванкі, гульні ў духу “Хто хоча стаць мільянерам?”, практыкаванні тыпу “Запоўніце пропускі”, “Расстаўце па парадку” і інш. (гл. Мал.2). Можна стварыць практыкаванне самастойна па шаблоне або абраць падыходнае з каталога і дадаць яго ў свой курс. Усе заданні падзелены па дысцыплінах.
Малюнак 2. Прыклад гульні “Хто хоча стаць мільянерам” для курса “Майстэрня лічбавага выкладання 2.0” на платформе LearningApps.
Гэтыя размінкі могуць быць выкананы як індывідуальна, так і ўсёй групай пад кіраўніцтвам выкладчыка ў Zoom з дапамогай функцыі “падзяліцца экранам”.
Classroomscreen – гэта вэб-дадатак, першапачаткова распрацаванае для лічбавага суправаджэння аўдыторных заняткаў, а зараз выкарыстоўваецца і для анлайн курсаў (Мал.3).
Асноўныя магчымасці Classroomscreen ўключаюць у сябе:
- выданне інтэрактыўнай дошкі з разнастайнымі інструментамі, такімі як пазнакі, лінейкі, таймеры і лічыльнікі;
- адлюстраванне відэа і малюнкаў прама на дошцы для дэманстрацыі матэрыялу.
- даданне фонавых шумоў, каб стварыць атмасферу навучальнага класа;
- стварэнне заданняў і апытанняў для вучняў і адсочвання іх прагрэсу;
- хуткі доступ да карысных інструментаў, такіх як калькулятар, гадзіннік і каляндар;
- выкарыстанне класічных гульняў, такіх як “Крыжыкі-нулікі” і “Шыбеніца”, для арганізацыі размінак і павышэння ўцягнутасці навучэнцаў.
Этот набор инструментов может быть использован как по отдельности, так и в любой комбинации, поэтому у преподавателя на руках оказывается своеобразный конструктор, с помощью которого можно либо адаптировать аудиторный энерджайзер к онлайн формату, либо создать любую разминку онлайн.
Рисунок 3. Пример организации разных виджетов на доске Classroomscreen
Wordwall. При помощи этого сервиса можно создавать интерактивные упражнения и мини-игры, такие как викторины, словесные игры, сопоставления (Рис.4). Пользователю доступны до 33 интерактивных шаблонов и до 21 шаблона для печати — их количество зависит от выбранного тарифного плана. Чтобы сделать свою игру, требуется выбрать формат, заполнить шаблон учебным контентом и добавить в онлайн занятие. Или распечатать материалы, если занятие проходит офлайн. Удобно, что после формирования задания можно одним кликом переключить его на другой шаблон с сохранением учебного контента.
Малюнак 4. Прыклад шаблонаў для віктарын і размінак на платформе Wordwall
Адаптацыя аўдыторных энерджайзераў да анлайн фармату
Акрамя выкарыстання лічбавых платформаў для арганізацыі размінак, можна таксама звярнуцца да адаптацыі некаторых аўдыторных энерджайзераў да анлайн фармату. Размінкі, якія лёгка адаптуюцца да лічбавага фармату, звычайна маюць наступныя характарыстыкі:
- Інтэрактыўнасць: дазваляюць актыўны ўдзел усіх навучэнцаў, незалежна ад іх месцазнаходжання.
- Гнуткасць: могуць быць адаптаваны для розных узроўняў складанасці і розных тым, што робіць іх універсальнымі.
- Самастойнасць: не патрабуюць фізічнага ўзаемадзеяння паміж навучэнцамі, што робіць іх ідэальнымі для дыстанцыйнага навучання.
- Тэхналагічнасць: могуць быць лёгка інтэграваныя ў лічбавыя навучальныя платформы і дадатку.
Ніжэй разгледзім прыклад двух адаптаваных размінак.
“Выгляд з акна”
Загадзя стварыце месца, дзе ўдзельнікі будуць выкладваць свае фатаграфіі – імгненны здымак, від са свайго акна. Гэта можа быць адна з лічбавых дошак (напрыклад, Padlet, LucidSpark, Mural).
- Сфармулюйце задачу. «Вам трэба будзе зайсці па спасылцы…, стварыць сваю картку (пост) і з дапамогай значка „фотаапарат“ сфатаграфаваць свой выгляд з акна. Падпісаць і апублікаваць яго».
- Вышліце групе ў чат спасылку і прапануйце выканаць заданне.
- Прапануйце ўдзельнікам паглядзець усе апублікаваныя здымкі і прагаласаваць за тыя, якія спадабаліся больш за ўсё, з дапамогай убудаваных у лічбавыя дошкі інструментаў для ацэнкі ці галасавання.
- Падагульніце вынікі галасавання. Паапладуйце адзін аднаму (калі працуеце на Mural або FigJam, для гэтага ёсць убудаваныя маляўнічыя прылады).
“Што вам больш за ўсё падабаецца?”
Замест таго, каб адразу пераходзіць да працы над тэмай у Zoom, вы можаце пачаць з правядзення апытанняў на тэмы, не злучаныя з працай, да пачатку віртуальнай сустрэчы:
- Калі б грошы не былі праблемай, якая праца была б лепшай?
- Які сняданак трэба назваць лепшым сняданкам у свеце?
- Што вы хочаце зрабіць пасля таго, як гэты занятак скончыцца?
Выкарыстоўвайце дадатак “Pickerwheel” або ClassroomScreen для выпадковага выбару імя ўдзельніка, які будзе адказваць.
У заключэнне, варта падкрэсліць, што ў эпоху цыфравізацыі адукацыі, выкарыстанне ледаколаў, энерджайзераў і віктарын набывае асаблівую значнасць. Яны садзейнічаюць устанаўленню сувязей паміж студэнтамі, дапамагаюць пераадолець стомленасць ад працы ў Інтэрнэце і развіваюць ключавыя навыкі, ствараюць пазітыўнае і ўцягваючае навучальнае асяроддзе, што садзейнічае павышэнню матывацыі і паляпшэнню агульных вынікаў навучання. Яны забяспечваюць дадатковыя перавагі, такія як паляпшэнне навыкаў крытычнага мыслення, узмацненне каманднага духу і паляпшэнне навыкаў вырашэння праблем.
Важна адзначыць, што паспяховая адаптацыя звыклых аўдыторных размінак да лічбавага фармату таксама магчымая, але патрабуе ўважлівага планавання і гнуткасці з боку выкладчыкаў. Яны павінны ўлічваць розныя стылі навучання студэнтаў, тэхнічныя абмежаванні і патрэбнасці ў зваротнай сувязі. Нягледзячы на гэтыя выклікі, правільна падабраныя і праведзеныя лічбавыя ледаколы, энерджайзеры і віктарыны могуць значна ўзбагаціць вопыт онлайн навучання.