Перайсці да змесціва
Home » Устойлівая арганізацыя мерапрыемстваў – чаму новы трэнд можа стаць Вашай канкурэнтнай перавагай у івэнт-бізнэсе?

Устойлівая арганізацыя мерапрыемстваў – чаму новы трэнд можа стаць Вашай канкурэнтнай перавагай у івэнт-бізнэсе?

Сяргей Лабада – практыкуючы фасілітатар, мадэратар, трэнер з 25-гадовым вопытам работы ў сферы адукацыі дарослых, сертыфікаваны па стандарту Curriculum GlobaALE.

Змяненне клімату, скарачэнне біяразнастайнасці, забруджванне навакольнага асяроддзя, глабальная няроўнасць, эканамічныя праблемы не сыходзяць з актуальнай стужкі навін. Свет ужо не будзе такім як раней, таму прыярытэтным становіцца новы трэнд, у якім захаванне навакольнага асяроддзя, вырашэнне сацыяльных і эканамічных праблем укараняецца ва ўсе сферы жыцця, уключаючы і індустрыю арганізацыі мерапрыемстваў. Варта адзначыць, што гэты працэс не лінейны, а хутчэй хвалепадобны са сваімі поспехамі і няўдачамі, але ў цэлым ён накіраваны на паляпшэнне дабрабыту і абарону нашай планеты.

“Думай глабальна – дзейнічай лакальна” – гэты заклік, на мой погляд, не страціў сваёй актуальнасці. Нягледзячы на ўсе цяжкасці, складанасці і выклікі, свет не страціў надзею і імкнецца быць устойлівым. Я вельмі рады, што на працягу апошніх некалькіх гадоў браў удзел у прасоўванні канцэпцыі ўстойлівай арганізацыі мерапрыемстваў сярод розных кампаній і арганізацый не толькі ў Беларусі, але і ў Арменіі, Грузіі і Германіі, і хацеў бы падзяліцца сваімі думкамі, чаму гэты трэнд важны для івэнт-бізнэсу.

Устойлівая арганізацыя мерапрыемстваў - чаму новы трэнд можа стаць Вашай канкурэнтнай перавагай у івэнт-бізнэсе?

Устойлівае мерапрыемства – гэта мерапрыемства, пры арганізацыі якога ўлічваюцца каштоўнасці і робяцца дзеянні па захаванні навакольнага асяроддзя, стварэнню здаровай і інклюзіўнай супольнасці і развіццю эканомікі.[1]

Перад івэнт-бізнэсам сёння адкрываецца добрая магчымасць зрабіць свае мерапрыемствы не толькі больш устойлівымі, сацыяльна арыентаванымі, якія станоўча ўплываюць на развіццё і падтрымку мясцовай эканомікі, але і павысіць лаяльнасць сярод сваіх кліентаў і мэтавых груп, тым самым унесці ўклад у дасягненне мэт устойлівага развіцця (МУР). )[2] і выкарыстоўваць яго ў якасці канкурэнтнай перавагі.

Сёння многія івэнт-кампаніі, у тым ліку і ў Беларусі, робяць акцэнт на правядзенні экалагічна дружалюбных мерапрыемстваў, але пры гэтым звычайна яны ўлічваюць толькі адзін аспект – бяспеку для навакольнага асяроддзя і здароўя чалавека. Ва ўстойлівым мерапрыемстве да яго яшчэ дадаюцца такія важныя аспекты як сацыяльная справядлівасць і эканамічнае развіццё з улікам прынцыпаў цыркулярнай эканомікі, асабліва ў частцы дызайну і шматразовага выкарыстання розных тавараў і паслуг, недапушчэння адукацыі адходаў і рэгенерацыі прыродных сістэм.

Устойлівая арганізацыя мерапрыемстваў - чаму новы трэнд можа стаць Вашай канкурэнтнай перавагай у івэнт-бізнэсе?

Цыркулярная эканоміка, або эканоміка замкнёных цыклаў, будуецца на падыходзе “ад калыскі да калыскі” (здабывай – вырабляй – выкарыстоўвай другасна), які мяркуе, што любыя канфіскаваныя рэсурсы павінны захоўвацца ў вытворчым цыкле як мага даўжэй, без адукацыі адходаў.

Варта адзначыць, што распрацаваны міжнародны стандарт ISO 20121:2012 «Сістэмы мэнэджменту ўстойлівасці падзей. Патрабаванні і кіраўніцтва па прымяненні»[3], які дапамагае арганізатарам і/або заказчыкам правесці мерапрыемства любога фармату і маштабу з улікам сацыяльнага, эканамічнага і экалагічнага аспекту. Але гэты стандарт прад’яўляе патрабаванні толькі да сістэмы кіравання падрыхтоўкай, правядзеннем і ацэнкай мерапрыемства, а не да самога мерапрыемства як такога. Канкрэтныя практычныя рэкамендацыі па арганізацыі ўстойлівых мерапрыемстваў “пад ключ” у ім не змяшчаюцца, таму ўзрастае роля практыка-арыентаваных адукацыйных праграм па дадзенай тэматыцы для падзейнага бізнесу.

Арганізатары ўстойлівых мерапрыемстваў павінны ўлічваць запатрабаванні і каштоўнасці розных зацікаўленых бакоў, на якіх прама ці ўскосна ўплывае іх падзея. Прымяняючы дзеянні для змяншэння негатыўнага ўздзеяння на навакольнае асяроддзе або здароўе чалавека – напрыклад, праз мінімізацыю пластыкавых адходаў на мерапрыемстве або адмову ад паперы – яны могуць таксама выкарыстоўваць магчымасці мерапрыемства для станоўчых сацыяльных эфектаў, эканамічнай карысці мясцовым супольнасцям і рэгіянальнаму бізнесу. Тым самым арганізатары атрымліваюць рэпутацыйныя выгоды, пашыраюць і павялічваюць лаяльнасць сваёй аўдыторыі, прыцягваюць новых партнёраў, дэманструюць прыхільнасць інавацыйнай практыцы і перадавым трэндам[4].

Праводзіць устойліва арганізаванае мерапрыемства — значыць быць у добрым сэнсе слова «модным», у тым ліку сярод найбольш плацежаздольнай, адукаванай і моладзевай часткі аўдыторыі, бо аспекты ўстойлівасці знаходзяць сярод іх эмацыянальны водгук і адпавядаюць іх прагрэсіўным поглядам і каштоўнасцям.

  • Пры арганізацыі мерапрыемства улічваецца экалагічны, сацыяльны і эканамічны аспект дзеянняў.
  • Пры планаванні мерапрыемства неабходна ўлічыць інтарэсы ўсіх зацікаўленых бакоў.
  • На мерапрыемстве неабходна забяспечыць інклюзіўнасць для ўсіх удзельнікаў.
  • Арганізатары маюць стратэгію ўстойлівасці мерапрыемства, яна ўключае ключавыя аспекты, якія трэба рэалізаваць на мерапрыемстве.
  • Асаблівая камунікацыя ў працэсе арганізацыі з удзельнікамі, партнёрамі і іншымі зацікаўленымі бакамі аб устойлівасці мерапрыемства (аб мэтах і дзеяннях).

Арганізацыя мерапрыемстваў заўсёды суправаджаецца выкідамі парніковых газаў, з-за чаго кожнае з іх мае свой вугляродны след, найбольшую долю ў якім складае транспартная лагістыка ўдзельнікаў і трансфер тавараў і паслуг – сумарна 85%. Напрыклад, з пункту гледжання экалагічнасці і скарачэння вугляроднага следу самым эфектыўным відам транспарту будзе цягнік, на другім месцы – аўтобус, на трэцім месцы – аўтамабілі і маршруткі. На апошнім месцы – самалёты, паколькі выкідваюць больш за ўсё парніковых газаў.

Устойлівая арганізацыя мерапрыемстваў - чаму новы трэнд можа стаць Вашай канкурэнтнай перавагай у івэнт-бізнэсе?

Вугляродны след – гэта сукупнасць усіх выкідаў парніковых газаў, вырабленых прама і ўскосна асобным чалавекам, арганізацыяй, мерапрыемствам, прадуктам ці паслугай.

Важна зрабіць разлік вугляроднага следа як на этапе планавання, так і пасля завяршэння мерапрыемства, каб зафіксаваць канкрэтныя лічбы і вызначыць, як можна яго кампенсаваць. Гэта дапаможа ацаніць вынік і зрабіць будучыя мерапрыемствы больш устойлівымі і экалагічна сяброўскімі. Для гэтага можна скарыстацца анлайн-калькулятарам, распрацаваным швейцарскай арганізацыяй «My climate»[7].

Каб арганізаваць устойлівае мерапрыемства “пад ключ” з максімальна магчымым улікам экалагічнага, сацыяльнага і эканамічнага аспектаў, неабходна звярнуць увагу на шэраг важных пытанняў:

  1. Якія сацыякультурныя і эканамічныя аспекты важна ўлічыць пры арганізацыі мерапрыемства?
  2. Як абраць месца правядзення, каб яно адпавядала аспектам устойлівасці?
  3. Як зрабіць мерапрыемства інклюзіўным, даступным і зручным для ўсіх удзельнікаў без выключэння?
  4. Як устойліва арганізаваць транспарт і трансфер удзельнікаў, а таксама тавараў і паслуг, неабходных для правядзення мерапрыемства?
  5. Як правільна арганізаваць харчаванне, выбраць меню і сервіраваць стол для ўдзельнікаў?
  6. Як прадухіліць утварэнне адходаў ежы?
  7. Як пазбегнуць адходаў аднаразовага посуду і ўпакоўкі?
  8. Як скараціць выкарыстанне паперы?
  9. Як выкарыстоўваць экалагічны друк?
  10. Як скараціць выкарыстанне пластыка?
  11. Як арганізаваць раздзельны збор адходаў?
  12. Як абраць сувеніры і прома-матэрыялы, каб яны адпавядалі аспектам устойлівасці?
  13. Як падтрымаць мясцовую супольнасць і рэгіянальны бізнэс?
  14. Як выбраць тавары, матэрыялы і паслугі для мерапрыемства ў адпаведнасці з прынцыпамі 4R (Refuse-Reduce – Reuse – Recycle)?
  15. Як правільна расказаць удзельнікам і зацікаўленым бакам аб тым, што мерапрыемства арганізавана ўстойліва?
Устойлівая арганізацыя мерапрыемстваў - чаму новы трэнд можа стаць Вашай канкурэнтнай перавагай у івэнт-бізнэсе?

Канцэпцыя 4R: Refuse – адмова ад непатрэбных рэчаў і перагляд звыклых падыходаў, Reduce – скарачэнне спажывання, Reuse – паўторнае выкарыстанне тавараў і рэчаў, Recycle – другасная перапрацоўка адходаў.

Пералічаныя вышэй пытанні Ваша кампанія можа выкарыстоўваць у якасці асновы для распрацоўкі ўласнага чэк-ліста па арганізацыі ўстойлівага мерапрыемства.

Прадстаўлены трэнд з’яўляецца доўгатэрміновым, таму тыя кампаніі і арганізацыі індустрыі падзей, якія ўжо зараз яго рэалізуюць, маюць стратэгічную канкурэнтную перавагу і знаходзяцца на некалькі крокаў наперадзе астатніх.

Але тут жадаю адзначыць, каб інфармацыя, досвед і набор разрозненых звестак па ўстойлівай арганізацыі мерапрыемстваў у Вашым івэнт-бізнэсе ператварыліся ў Веды і КАМПЕТЭНТНАСЦЬ, паміж імі трэба ўсталяваць выразныя ўзаемасувязі. А ўзаемасувязі ўзнікаюць як адказы на пытанні “Навошта?”, “Чаму” і “Як?”. Па-навуковаму гэта завецца сістэмнасць. Таму для сістэмнага падыходу важна “прапампаваць” свае кампетэнцыі па дадзенай тэматыцы і атрымаць канкрэтныя рэкамендацыі, каб потым эфектыўна выкарыстоўваць іх у сваёй працы, дзяліцца досведам з калегамі і аднадумцамі. Напрыклад, гэта магчыма праз удзел у практыка-арыентаваным навучанні. У бліжэйшых планах “Агенцтва развіцця адукацыі дарослых” – развіваць гэты тэматычны напрамак як у кансалтынгавым, так і адукацыйным фарматах.


[1] Дар’я Чумакова. Кароткае кіраўніцтва па ўстойлівай арганізацыі мерапрыемстваў. Мінск 2020, стар. 8: https://ecoidea.me/be/media/4582 (Дата звароту: 13.02.2024)

[2] https://sdgs.by/ (Дата звароту: 13.02.2024)

[3] https://www.iso.org/obp/ui#iso:std:iso:20121:ed-1:v1:ru:sec:3.8 (Дата звароту: 13.02.2024)

[4] https://meetgreen.com/event-resources/sustainable-event-resources/ (Дата звароту: 13.02.2024)

[5] https://meetings.skift.com/sustainable-event-management/ (Дата звароту: 13.02.2024)

[6] Дар’я Чумакова. Кароткае кіраўніцтва па ўстойлівай арганізацыі мерапрыемстваў. Мінск 2020, стар. 21: https://ecoidea.me/be/media/4582 (Дата звароту: 13.02.2024)

[7] Разлік даступны на англ. мове – https://co2.myclimate.org/en/event_calculators/new (Дата звароту: 13.02.2024)