Алена Лугаўцова – псіхолаг са спецыялізацыяй у пазітыўнай псіхалогіі, член Міжнароднай асацыяцыі пазітыўнай псіхалогіі (IPPA), трэнер, міжнародны эксперт у адукацыі дарослых і развіцця лічбавых кампетэнцый.
Інтэрактыўныя анлайн дошкі набылі асаблівае значэнне ў сферы лічбавай адукацыі з пераходам да віртуальнага навучання пасля пандэміі COVID-19. Вочныя зносіны і праца з фліпчартам былі замененыя відэаканферэнцыямі і агульнымі экранамі. Такія анлайн дошкі як Miro, Mural, LucidSpark, FigJam прапануюць мноства пераваг для лічбавага навучання: павялічваюць уцягнутасць студэнтаў, візуалізуюць канцэпцыі і ідэі, дазваляюць у рэальным часе супрацоўнічаць і ствараць навучальныя матэрыялы для онлайн заняткаў.
У гэтым артыкуле мы разгледзім магчымасць выкарыстання інтэрактыўных онлайн дошак для паляпшэння эфектыўнасці і інтэрактыўнасці онлайн навучання, абмяркуем функцыі і магчымасці, якія робяць гэтыя дошкі незаменнай прыладай у арсенале сучаснага адукатара, а таксама вывучым прыклад з практыкі.
Функцыі і магчымасці інтэрактыўных дошак
Лічбавыя дошкі – гэта сучасныя інструменты, якія пераўтвораць адукацыйны працэс, узбагачаючы яго інтэрактыўнасцю і захапляльнасцю. У адрозненне ад свайго папярэдніка, фліпчарта, які служыў для фіксацыі ідэй падчас абмеркаванняў, лічбавыя дошкі ўяўляюць сабою больш якая эвалюцыянавала прылада.
Фліпчарт можна параўнаць з аўстралатэтэкам – прымітыўным інструментам, які выкарыстоўваецца на ранніх этапах чалавечай гісторыі. Аднак лічбавыя дошкі – гэта сучасныя, шматфункцыянальныя інструменты, якія дазваляюць выкладчыкам і студэнтам узаемадзейнічаць, ствараць і дзяліцца ведамі ў віртуальным асяроддзі. Яны падтрымліваюць мноства магчымасцяў, ад малявання і запісы да сумеснай працы і візуалізацыі складаных канцэпцый.
Вось некаторыя з іх функцыянальных магчымасцяў
Візуалізацыя і інтэрактыўнасць:
- Дошкі дазваляюць адлюстроўваць разнастайны кантэнт, у тым ліку тэкст, табліцы, графікі, малюнкі і відэа, што значна ўзбагачае навучальны працэс, робіць яго больш прывабным і цікавым, што спрыяе лепшаму засваенню матэрыялу навучэнцамі.
- Выкладчыкі і навучэнцы могуць пісаць, маляваць і маніпуляваць аб’ектамі на дошцы, што садзейнічае актыўнаму ўзаемадзеянню і паляпшае разуменне матэрыялу.
Эфектыўнасць і даступнасць:
- Інтэрактыўныя дошкі могуць імгненна адлюстроўваць падрыхтаваныя матэрыялы, эканомячы час адукатара і робячы заняткі больш эфектыўнымі. Яны забяспечваюць яркую і выразную візуалізацыю, робячы змесціва даступным для разумення кожнаму навучэнцу.
- Функцыя шматкарыстальніцкага ўзаемадзеяння спрыяе групавой працы і калабарацыі, дазваляючы камандам сумесна працаваць над праектамі, ствараць уласныя дошкі, дадаваць каментары і абменьвацца ідэямі ў рэжыме рэальнага часу. Інтэрактыўныя дошкі дазваляюць ствараць і адаптаваць навучальны кантэнт пад індывідуальныя запатрабаванні навучэнцаў. Выкладчыкі могуць хутка карэктаваць матэрыялы і ўрокі ў адпаведнасці са зваротнай сувяззю ад навучэнцаў.
- Інтэграцыя і шматфункцыянальнасць: Дошкі падтрымліваюць інтэграцыю з рознымі платформамі, такімі як Zoom, Slack, Microsoft Teams, Google Drive і Jira, Google Classroom, што пашырае магчымасці для навучання і ўзаемадзеянні. Выкладчыкі могуць ствараць інтэрактыўныя задачы, віктарыны і гульні на лічбавых дошках.
Інтэграцыя і шматфункцыянальнасць: - Дошкі падтрымліваюць інтэграцыю з рознымі платформамі, такімі як Zoom, Slack, Microsoft Teams, Google Drive і Jira, Google Classroom, што пашырае магчымасці для навучання і ўзаемадзеянні.
- Выкладчыкі могуць ствараць інтэрактыўныя задачы, віктарыны і гульні на лічбавых дошках.
Эфектыўнасць і даступнасць:
- Інтэрактыўныя дошкі могуць імгненна адлюстроўваць падрыхтаваныя матэрыялы, эканомячы час адукатара і робячы заняткі больш эфектыўнымі. Яны забяспечваюць яркую і выразную візуалізацыю, робячы змесціва даступным для разумення кожнаму навучэнцу.
- Функцыя шматкарыстальніцкага ўзаемадзеяння спрыяе групавой працы і калабарацыі, дазваляючы камандам сумесна працаваць над праектамі, ствараць уласныя дошкі, дадаваць каментары і абменьвацца ідэямі ў рэжыме рэальнага часу.
- Інтэрактыўныя дошкі дазваляюць ствараць і адаптаваць навучальны кантэнт пад індывідуальныя патрэбы навучэнцаў. Выкладчыкі могуць хутка карэктаваць матэрыялы і ўрокі ў адпаведнасці са зваротнай сувяззю ад навучэнцаў
Інтэграцыя і шматфункцыянальнасць:
- Дошкі падтрымліваюць інтэграцыю з рознымі платформамі, такімі як Zoom, Slack, Microsoft Teams, Google Drive і Jira, Google Classroom, што пашырае магчымасці для навучання і ўзаемадзеянні.
- Выкладчыкі могуць ствараць інтэрактыўныя задачы, віктарыны і гульні на лічбавых дошках.
Гэтыя магчымасці робяць інтэрактыўныя дошкі магутнай прыладай, які спрыяе паляпшэнню якасці навучання і робіць навучальны працэс больш дынамічным і што ўцягваюць.
Інтэрактыўныя функцыі для павышэння ўцягнутасці
Нярэдка навічкі ў галіне лічбавага навучання лічаць, што анлайн-курсы не валодаюць дастатковай інтэрактыўнасцю. У той час як большасць такіх курсаў да гэтага часу абмяжоўваецца фарматам “гаворачай галавы”, на самай справе існуе магутны інструмент, здольны зрабіць навучанне сапраўды ўцягваюць і інтэрактыўным – гэта лічбавыя дошкі.
Яны дазваляюць навучэнцам узаемадзейнічаць з матэрыялам, візуалізаваць складаныя канцэпцыі і актыўна ўдзельнічаць у абмеркаваннях, забяспечваюць максімальную інтэрактыўнасць, а таксама зручнасць візуалізацыі і абмену ідэямі. Важна разумець, што менавіта лічбавыя дошкі могуць зрабіць анлайн-заняткі сапраўды эфектыўнымі і якія ўцягваюць для ўсіх удзельнікаў. За рахунак чаго?
- Дазваляюць некалькім удзельнікам адначасова працаваць з адной прасторай. Яны могуць маляваць, пісаць нататкі, каментаваць кантэнт і нават рашаць задачы ў рэжыме рэальнага часу. Фліпчарты, у сваю чаргу, абмежаваны паперай і маркерамі. Яны не даюць такі шырокі спектр функцый.
- Падтрымліваюць розныя стылі навучання, у асноўным візуальны і аўдыяльны. Удзельнікі могуць візуалізаваць, чуць і актыўна ўзаемадзейнічаць з матэрыялам. С
- Ствараюць атмасферу супрацоўніцтва і агульнасці. Яны захапляюць удзельнікаў і падтрымліваюць іх цікавасць.
- Рэалізуюць магчымасць асінхроннай групавой працы. Інтэрактыўныя дошкі дазваляюць выкладчыкам запісваць інструкцыі і публікаваць матэрыял для прагляду навучэнцамі пазней ці ўзаемадзейнічаць з ім у вызначанае часавае акно (напрыклад, на працягу некалькіх дзён).
Агляд папулярных лічбавых дошак
На сённяшні дзень існуе вялікая колькасць лічбавых дошак, прызначаных для сумеснай працы анлайн. Вось некалькі папулярных платформаў, якія мы вывучаем у рамках курса “Майстэрня лічбавага выкладання 2.0”:
Miro – гэта анлайн-дошка для сумеснай працы і візуальнага абмену ідэямі. Miro дае сотні гатовых шаблонаў, у тым ліку дыяграмы, ментальныя карты, бізнес-мадэлі і іншыя (гл. Мал.1). Гэта дазваляе хутка пачынаць праекты і візуалізаваць ідэі. Інтэгруецца з папулярнымі інструментамі, такімі як Jira, Slack, Zoom і Trello. Гэта забяспечвае сінхранізацыю працы і зручнасць узаемадзеяння. Miro можна выкарыстоўваць бясплатна, што ўключае ў сябе стварэнне трох дошак, гатовыя шаблоны і асноўныя інтэграцыі. Для паўнавартаснага карыстання даступныя платныя тарыфы, такія як Team, Business і Enterprise. Даступная ў фармаце мабільнага прыкладання для Android і iOS, дэсктоп-прыкладанні для Windows або MacOS, а таксама на інтэрактыўных дысплеях пад кіраваннем Windows.
Малюнак 1. Прыклад шаблону Miro для зваротнай сувязі ўдзельнікаў аб курсе. Удзельнікам прапануецца зайсці на шаблон, запісаць сваё імя на стыкеры і перанесці яго на тую мясцовасць, якая больш за ўсё адлюстроўвае яго эмацыйны і інтэлектуальны стан у рамках курса на дадзены момант. Пасля таго, як удзельнікі выконваюць першую частку задання, пачынаецца абмеркаванне: хто дзе знаходзіцца, дзе хацеў бы аказацца, і што для гэтага неабходна зрабіць.
Mural – гэта онлайн дошка для калектыўнай працы над праектамі і стварэння ідэй. Яна прызначана для візуальнага абмену ідэямі, планавання праектаў, сумеснай працы каманды і кіравання працэсам творчага супрацоўніцтва (гл. Мал.2). Mural давяраюць 95% кампаній са спісу Fortune 100, а таксама кліенты з высокарэгулюемых галін, такіх як фінансавыя паслугі, урад і ахову здароўя. Платформа адпавядае сусветным стандартам бяспекі: забяспечвае высокі ўзровень абароны дадзеных і канфідэнцыяльнасці, што робіць яе ідэальнай прыладай для працы з адчувальнымі праектамі і інфармацыяй. Mural дазваляе ствараць унікальныя візуальныя дошкі, на якіх можна працаваць над праектамі, дабаўляць фатаграфіі, відэа і тэкставыя элементы. Вы можаце хутка пачаць працу з сотнямі убудаваных шаблонаў, інтэграваць Mural з іншымі прыладамі, такімі як Jira, Slack і Trello. Mural забяспечвае магчымасць сумеснай працы каманды над праектамі ў рэжыме рэальнага часу. Удзельнікі могуць бачыць змены адзін аднаго, дадаваць каментары, удакладняць дэталі і прымаць рашэнні разам. Гэтая дошка дазваляе выкарыстоўваць розныя прылады для працы з ідэямі – ад схем і макапаў да табліц, графікаў, таймера, галасаванні, што дазваляе ствараць разнастайныя праекты і ідэі без абмежаванняў.
Малюнак 2. Прыклад шаблону для матрычнага мазгавога штурму на дошцы Mural. Праца вядзецца ў тры этапы. На першым этапе ўдзельнікі заходзяць на дошку і працуюць з шаблонам індывідуальна. Ім неабходна за адведзены час (яно візуалізуецца таймерам, якім абсталявана дошка) сфармуляваць і запісаць на стыкерах як мага больш ідэй для кожнага скрыжавання слупка і радкі. Стоўбцы звычайна ўвасабляюць нейкі аспект праекта або тэмы, радкі – пытанні. На другім этапе ўдзельнікі аб’ядноўваюцца ў віртуальныя групы, абмяркоўваюць існуючыя ідэі, выбіраюць толькі тыя, якія лічаць найбольш удалымі і клеяць адпаведны стыкер у другое поле. На трэцім этапе з дапамогай убудаванай у Miro функцыі галасавання ўвесь гурт выбірае тыя ідэі, якія стаяць увасабленні ў жыццё.
Padlet – гэта інтэрактыўная платформа для стварэння дошак, якая дае мноства магчымасцяў для сумеснай працы і ўцягнутасці. Карыстальнікі могуць ствараць нататкі ў выглядзе пастоў, падобных на пасты ў Instagram, дадаваць да іх выявы, відэа, спасылкі, аўдыёфайлы, заданні, апытанні, «лайкаць» і ацэньваць пасты па розных шкалах і многае іншае (гл. Мал.3). Padlet прапануе розныя макеты для арганізацыі такіх пастоў: храналогія, карта, сцяна, палатно, стужка і іншыя. Padlet дазваляе ўводзіць апісанне і генераваць дошку з дапамогай магіі штучнага інтэлекту. Напрыклад, у вас адбыўся творчы крызіс, а трэба распрацаваць на заўтра новы занятак. Выкарыстоўваючы ўбудаваны ў Padlet ІІ можна атрымаць не толькі ўжо структураваныя ў план занятку ідэі па зместу і групавым актыўнасцям, але і патрабаваны для іх шаблон. Вам застанецца толькі ўнесці свае праўкі, але ідэі звычайна выдаюцца на дастаткова высокім узроўні.
Малюнак 3. Прыклад шаблону на дошцы Padlet. На дошцы прадстаўлены пасты з ідэямі таго, як платформу Padlet можна выкарыстоўваць у лічбавым навучанні. Ідэі прадстаўлены з дапамогай шаблону “Раскадроўка”. Кожны пост з ідэяй праілюстраваны або карцінкай, або спасылкай на ілюструючае відэа, іншы шаблон і іншае. Задача ўдзельнікаў – лайкнуць тыя ідэі, якія яны могуць рэалізаваць у рамках сваіх курсаў, ці пакінуць пад пастом адпаведны каментар.
FigJam – гэта нядаўна выпушчаная лічбавая дошка ад кампаніі Figma, якая прызначаная для сумеснай працы, прататыпаванні, стварэнні макетаў і абмеркаванні ідэй у рэальным часе (гл. Мал.4). FigJam прапануе шырокі набор інструментаў для малявання, стварэння макетаў, дадання каментароў, эмодзі і многае іншае. Яна інтэгруецца непасрэдна з платформай Figma, што дазваляе без праблем пераносіць створаныя канцэпцыі і ідэі на праекты ў Figma. FigJam таксама зручная для правядзення анлайн-мітынгаў і абмеркавання дызайнерскіх рашэнняў.
Малюнак 4. Прыклад дакумента на дошцы FigJam з двума шаблонамі для размінкі. Злева шаблон для гульні «Праўда ці хлусня», справа для гульні ў асацыяцыі. Памер шаблонаў лёгка павялічваецца з дапамогай лятунка на правай панэлі.
Lucidspark – гэта лічбавая дошка ад кампаніі Lucid, прызначаная для сумеснай працы, правядзенні мазгавых штурмаў, распрацоўкі стратэгій і крэатыўнай працы (гл. Мал.5). Lucidspark дазваляе карыстальнікам ствараць нататкі, дадаваць выявы, файлы, малюнкі, выкарыстоўваць шаблоны для хуткага стварэння дыяграм, мазгавых карт, лагічных карт і іншых тыпаў дакументаў. Адной з ключавых асаблівасцяў Lucidspark з’яўляецца магчымасць працы з камандай у рэжыме рэальнага часу, абмену ідэямі і прагляду змен у рэжыме анлайн. Lucidspark таксама інтэгруецца з іншымі прыладамі сумеснай працы, такімі як Microsoft Teams, Slack, Google Drive і іншымі.
Малюнак 5. Прыклад шаблону для мазгавога штурму на дошцы LucidSpark. На першым этапе ўдзельнікі працуюць індывідуальна, фармулюючы ідэі па тэме, на другім галасуюць з дапамогай каляровых ружжоў, выбіраючы найбольш цікавыя для практыкі прапановы.
Прыклад выкарыстання ў адукацыйным працэсе
Давайце разгледзім, як можна выкарыстоўваць платформу Padlet для вырашэння навучальных задач. Напрыклад, вы выкладаеце псіхалогію ва ўніверсітэце і жадаеце задзейнічаць Pаdlet для арганізацыі ўзаемадзеяння на занятку па тэме “Псіхалагічныя школы”. Што трэба зрабіць?
Стварэнне дошкі: вам неабходна стварыць асобную дошку на Padlet з назвай “Псіхалагічныя школы”. Яна будзе служыць цэнтральным месцам для абмеркавання і абмена ідэямі. У апісанне дошкі звычайна размяшчаецца інструкцыя для якія цураюцца: што ім неабходна зрабіць і якім чынам.
Публікацыя матэрыялаў: апублікуйце на дошцы пасты з рознымі матэрыяламі, такімі як відэа, артыкулы, прэзентацыі, падкасты, якія студэнты могуць выкарыстоўваць для вывучэння асаблівасцяў розных псіхалагічных школ. Выкарыстоўвайце функцыю «стварыць часткі» у любым абраным шаблоне, каб катэгараваць пасты адносна па псіхалагічных школах, да якіх яны ставяцца.
Абмеркаванне: дайце студэнтам папярэдняе заданне – азнаёміцца з усімі матэрыяламі на дошцы і пакінуць свае пытанні, каментарыі, ідэі. Гэта можа быць выдатным спосабам для студэнтаў выказаць сваё разуменне матэрыялу.
Групавая праца: на самым занятку пракаментуйце выкананне задання, дайце кароткае рэзюмэ па псіхалагічных школах і адкажыце на пытанні і каментары, пакінутыя на дошцы студэнтамі. Затым падзеліце клас на групы і прызначце кожнай групе сваю дошку для абмеркавання канкрэтнай псіхалагічнай школы. Гэта можа дапамагчы студэнтам глыбей зразумець матэрыял і навучыцца працаваць у камандзе.
Прэзентацыі: пасля завяршэння групавой працы, кожная група можа прадставіць сваю дошку класу, абмеркаваць свае высновы і адказаць на пытанні.
Самастойнае вывучэнне: пасля заняткаў студэнты могуць працягваць выкарыстоўваць дошку для самастойнага вывучэння і абмеркавання тэмы. Па канчатку працы над тэмай дошкі можна загрузіць у выглядзе pdf файла ці карцінкі, каб захаваць вынікі.
Лічбавыя інтэрактыўныя дошкі адыгрываюць ключавую ролю ў мадэрнізацыі адукацыйнага працэсу. Яны даюць не толькі магчымасці для візуалізацыі і стварэння кантэнту, але і адкрываюць новыя гарызонты для сумеснай працы і актыўнага ўдзелу студэнтаў. Падкрэсліваючы функцыянальнасць і зручнасць прымянення ў навучанні, гэтыя лічбавыя платформы дэманструюць, як тэхналогіі могуць палепшыць даступнасць і якасць адукацыі, зрабіўшы яго больш дынамічным і цікавым для навучэнцаў.
Важна адзначыць, што паспяховае інтэграванне інтэрактыўных дошак у навучальны працэс патрабуе ўвагі да дэталяў у планаванні і выкарыстанні, а таксама гатоўнасці да навучання і адаптацыі новым метадам выкладання. Рабіце свае заняткі маляўнічымі, інтэрактыўнымі і ўцягваюць з дапамогай лічбавых дошак! У канчатковым выніку, прыняцце і адаптацыя да такіх інавацыйных інструментаў не толькі ўзбагаціць працэс навучання, але і паспрыяе развіццю навыкаў крытычнага мыслення і творчасці ў студэнтаў, што немалаважна ў цяперашнім хутка які змяняецца свеце.